Прем’єр-міністру України
Міністру економіки України
Міністру фінансів України
Голові Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики
Голові Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку
Члени Коаліції Українська Рада Бізнесу, до складу якої входять 105 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, висловлюють вам свою повагу і звертаються з таким:
Нещодавно опубліковано висновки розслідування Ради Бізнес-омбудсмена щодо роботи системи СМКОР. Ключовими висновками Ради є:
- У 4 кварталі 2022 року блокування торкнулись 65 тис ТОВ, що є 40,4% від активних платників ПДВ.
- Витрати часу на розблокування ПН – більше 12 годин часу бухгалтера/директора.
- За часи роботи системи було ліквідовано 2/3 сірих схем, але зараз система працює не оптимально – стало більше ручного режиму, більш широкі та не чіткі критерії, масовість блокувань, неналежне обґрунтування рішень ДПС.
- Близько 95% судових справ щодо блокувань – виграють платники податків.
За підсумками розслідування Рада Бізнес-омбудсмена надала такі пропозиції, щоб виправити роботу системи:
- Покращити ризикоорієнтованість, чіткіші критерії, більше автоматизації
- Зробити справжній аналіз регуляторного впливу системи, реальні розрахунки (додаткові надходження державі/витрати бізнесу)
- Вибудувати запобіжники системи – система має спочатку попереджати платника
- Дати можливість адмін оскарження таблиць
- Забезпечити інформування щодо ризиків контрагентів, прибрати ризиковість «заднім числом»
- Публікувати більше статистики про ключові показники системи
Три місяці тому члени УРБ вже наголошували на неоптимальній роботі системи СМКОР та надавали низку пропозицій щодо мінімізації блокувань. Частина пропозицій українського бізнесу на цей час уже реалізована, що призвело до зменшення кількості блокувань, зокрема:
- у рішенні про блокування тепер обов’язково має бути мотиваційна частина, обґрунтування;
- продовжено час для реєстрації ПН/РК;
- виконано абсолютну більшість рішень суду, які не виконувались роками;
- дрібні ПН/РК, до 5 тис. гривень – не блокуються;
- відновлено строки розгляду податківцями пояснень і скарг по заблокованим ПН, запущено процедури оскарження рішень про неврахування таблиць, ризиковість платника;
- забезпечено публічність роботи СМКОР, на сайті ДПС щомісяця публікуються ключові показники роботи системи
В той ще час рівень блокувань все ще аномальний, і український бізнес закликає внести системні зміни до СМКОР, зокрема:
- Зміна ідеології СМКОР, з “каральної” на аналітичну – через запровадження законодавчого обмеження часу блокування податкових накладних за прикладом загальносвітового механізму, що діє у сфері протидії відмиванню «брудних» грошей (спочатку кошти заморожуються на незначний час для додаткового вивчення та лише за наявності вагомих підстав блокуються на тривалий, але обмежений термін). При цьому саме тимчасовість блокування стане підставою для впровадження з боку ДПС реальних заходів податкового контролю. Зазначене дасть можливість відмовиться від презумпції «винуватості платника податків», повернути платнику презумпцію невинуватості та зробить систему більш аналітичною та спрямованою на кінцевий результат – на боротьбу із схемами.
- Передбачити незалежний від ДПС орган для оскаржень рішень комісій, наприклад адмін. оскарження в Мінфіні (в комісію мають входити незалежні експерти).
- Необхідно усунути ризики для платника, коли він може потрапити у “ризикові платники” “заднім числом”. Якщо контрагенти не були ризикові, а стали ризиковими пізніше – то платники та операції з ними не можуть стати ризиковими “заднім числом”. Найкраще рішення – взагалі прибрати поняття “ризиковий платник” з Постанови КМУ.
- Мають бути затверджені критерії ефективності СМКОР (загалом і в розрізі територіальних органів), зокрема:
– співвідношення зупинених ПН/РК до зареєстрованих (за кількістю накладних), %
– співвідношення зупинених ПН/РК до зареєстрованих (за сумою ПДВ), %
– кількість підприємств, яким були зупинені ПН/РК (ризикових) – місяць до місяця, у динаміці;
– час розблокування (затрати на розблокування) ПН/РК – місяць до місяця, у динаміці;
– кількість ПН/РК щодо яких рішення судів прийнято на користь платників податків до кількості НП/РК, рішення судів по яких прийнято на користь держави.
5. Припинити постійне втручання у налаштування алгоритмів роботи СМКОР, критерії ризиковості мають обговорюватись та погоджуватись спільно представниками КМУ, аналітичними центрами та провідними бізнес асоціаціями.
6. Необхідно провести повноцінний аналіз витрат-вигід – розрахунки вартості адміністрування податку на додану вартість в Україні, зокрема ведення ЄРПН та СМКОР, для бізнесу, судової системи та податкової служби.
7. Якнайшвидше провести офіційні прозорі конкурси на всі посади ДПС категорії А та Б (те саме – у ДМС), оскільки тривалі перебування керівників у статусі в.о. не забезпечують ефективної роботи ДПС, не забезпечують стабільності та послідовності роботи органу.
8. Визначити (Мінфін за погодженням з Комітетом) критерії ефективності податкової та митної служби (загалом та в розрізі регіональних підрозділів), з урахуванням пропозицій аналітичних центрів, та забезпечити щомісячний моніторинг їх виконання.
9. Значна проблема у платників податків, яку необхідно терміново вирішити – суцільне неврахування Таблиць даних платників, які мають бути враховані для подальшої, безумовної, автоматичної реєстрації ПН/РК. Слід зазначити, що від самого запуску системи СМКОР відсутність належного оформлення та обґрунтування рішень є джерелом проблем бізнесу. Комісії продовжують обмежуватися проставлянням «галочки» навпроти однієї із загальних підстав та роблять «формальну» приписку про начебто якість ризикові контрагенти та операції з ними. Все це заганяє бізнес у глухий кут, бо змушує витрачати свій час на з’ясування конкретних обставин по своїй справі. І ніхто за такі дії не несе ніякої відповідальності.
Необхідно терміново ініціювати внесення законодавчих змін в Податковий Кодекс України щодо відповідальності посадових (службових) осіб Державної податкової служби України за прийняття рішень з порушенням вимог Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, в частині, які не містять ніяких відомостей стосовно чіткої і конкретної податкової інформації та причин, які б слугували законною підставою для віднесення платників податків до категорії «ризикових».
Український бізнес закликає Кабінет міністрів та народних депутатів у цей складний воєнний час якнайшвидше врегулювати проблему блокування податкових накладних, прийняття та врахування Таблиць даних платника, врахувавши пропозиції надані у листі. Неприпустимою є ситуація, коли під час війни бізнес має вирішувати і додаткові адміністративні проблеми, створені ЦОВВ, на додачу до значних проблем пов’язаних із війною, зокрема з електроенергією, логістикою, втратою попиту, релокаціями, руйнуваннями тощо. Бізнес має працювати, а не боротись за свої права. Добре розуміємо, що сьогодні Україна переживає непрості часи, період змін та важких випробувань. Перемогти у війні буде важко без функціонування бізнесу, що наразі дозволяє українцям забезпечувати себе та підтримувати Збройні сили України. І саме зараз час, коли держава має проявити максимальну довіру до бізнесу.
З повагою
Члени Української Ради Бізнесу
Залишити відповідь