Звіт про діяльність Асоціації «Укркондпром» за 2017-2018 рр.
1. Протягом 2018 року було проведено дві зустрічі виробників кондитерської, крохмале-патокової, харчоконцентратної продукції та кави з Першим віце-прем’єр-міністром – Міністром економічного розвитку і торгівлі України Степаном Кубівим з метою обговорення ситуації в галузі та спільного пошуку механізмів для вирішення існуючих проблем
За результатами зустрічей, було підписано два урядових протоколи (від 24.04.2018р. та від 13.12.2018р.) з дорученнями для органів центральної влади та інших відомств щодо вирішення нагальних проблем галузей.
2. Розширенні географії експорту та нарощуванні обсягів експорту за вже існуючими напрямами
Асоціація розробила експортну стратегію галузі та спільно з ФАО та ЄБРР працює над впровадженням проектів, спрямованих на нарощування експортного потенціалу галузі, зокрема: організації бізнес-місій в країни, що є перспективними для експорту кондитерської продукції; залучення іноземних консультантів для допомоги українським експортерам у просуванні продукції на нових ринках тощо. 28 березня 2019 року в місті Дубай (ОАЕ) буде проходити торговий форму “Sweet & Fruit Trade: Ukraine–Middle East”, який організовується ФАО, ЄБРР та Асоціацією «Укркондпром».
3. Зниження вартості логістики в країни Центральної Азії та Кавказу
Внаслідок заборони транзиту територією РФ кондитерської продукції, галузь зіткнулася із проблемою логістики під час експорту продукції на ринки країн Центральної Азії та Кавказу. Асоціація співпрацює з Мінекономрозвиту, Мінінфраструктури та Укрзалізницею з метою пошуку шляхів зниження вартості логістики під час експорту в цей регіон. Зокрема, опрацьовується можливість запуску державного порому під оперуванням Укрзалізниці для здешевлення поромної переправи через Чорне море, а також перегляд тарифів на оренду вагонів УЗ, що відправляються в Центральну Азію та країни Кавказу. Також Асоціація опрацьовує альтернативні способи доставки, зокрема, мультимодальні перевезення.
У листопаді-грудні 2018 року Узбекистан призупинив розмитнення вантажів з українською кондитерською продукцією без офіційного повідомлення причин. Асоціація оперативно інформує Міністерство економічного розвитку та Першого віце-прем’єр-міністра Степана Кубіва про ситуацію на кордоні. Завдяки зусиллям МЕРТ проблему вдалося вирішити оперативно, узбецька митниця в повному обсязі відновила розмитнення українських товарів.
4. Вирішення проблем із неправомірним застосуванням захисних торгівельних заходів в країнах експорту
Спільно з Мінекономрозвитку, було вирішено питання із незаконним стягуванням ввізних мит під час ввезення української кондитерської продукції Республіки Таджикистан, які стягувались всупереч дії ЗВТ. Оскільки після цього митні органи Таджикистану розпочали застосовувати індикативні ціни щодо кондитерської продукції, що вдвічі вище контрактних цін, що призводить до значного зростання витрат імпортерів під час розмитнення продукції та здорожчання української продукції на ринку Таджикистану, Асоціація на даний момент працює над вирішенням цієї проблеми.
5. Заборона ввезення на митну територію України крохмалепатокової продукції походженням з Російської Федерації
За зверненням Асоціації, крохмалепатокову продукцію за кодами УКТ ЗЕД 110812, 170230, 170240 внесено до переліку товарів, заборонених до ввезення на митну територію України, що походять з Російської Федерації, відповідно до постанови КМУ № 1147 від 30 грудня 2015 р.
6. Збільшення квот для української крохмале-патокової продукції для експорту в ЄС
Під час укладання угоди про ЗВТ з ЄС, для української крохмале-патокової продукції було встановлено такий обсяг квот, що значно обмежує експортний потенціал галузі, а експорт поза межами квот заблокований надвисоким захисним ввізним митом. Асоціація співпрацює з МЕРТ у питанні перегляду встановлених обсягів квот з метою їх збільшення.
7. Вирішення проблеми порушення митного та податкового законодавства України у формі «сірих» імпортних схем під час завезення в Україну готової кавової продукції
З метою вирішення цієї проблеми на сьогодні Асоціація спільно з ДФС узгоджують проект Меморандуму, в рамках якого Асоціація буде надавати оперативні данні щодо реальної вартості кавової продукції, з метою використання її під час розмитнення імпорту кави.
8. Вирішення проблем із забезпеченням підприємств галузі трудовими ресурсами
Асоціація ініціювала проведення спільної наради з Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку та Державною службою зайнятості внаслідок якої було узгоджено спільний план дій щодо забезпечення підприємств галузі трудовими ресурсами.
9. Наявність тарифних та нетарифних бар’єрів під час експорту кондитерської продукції до таких країн як Єгипет, Йорданія, Іран, Індія, Туреччина, Сербія, Індонезія)
Асоціація спільно з Мінекономрозвитку працює над усуненням існуючих бар’єрів з метою покращення умов доступу до цих ринків.
10. Продовження експорту в Україну з РФ продукції, внесеної до «Переліку товарів, заборонених до ввезення на митну територію України, що походять з Російської Федерації»
Асоціація отримала інформацію щодо продовження експорту в Україну з РФ кондитерської продукції, ввезення якої заборонено на митну територію Україну, та звернулася до відповідних органів влади з метою вирішення цієї проблеми.
11. У ВРУ було зареєстровано та проголосовано у першому читанні проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо заборони використання пальмової олії у виробництві харчових продуктів» (реєстр. № 3871). Ухвалення даного законопроекту, окрім того, що порушує зобов’язання України в СОТ і створює бар’єри для торгівлі, може призвести до колапсу у харчовій промисловості.
Асоціація направила персональні звернення до кожного з депутатів ВРУ з обґрунтуванням, чому не можна підтримувати даний законопроект у нинішній редакції. Також Асоціація підготувала пропозиції щодо внесення змін до законопроекту до другого читання та направила їх у профільний комітет ВРУ.
12. В рамках дослідження Антимонопольним комітетом України ринку перевезення вантажів залізничним транспортом, Асоціація надавала інформацію АМКУ щодо підвищення ставок плати на криті та ізотермічні вагони УЗ
За результатами проведеного дослідження, АМКУ було встановлено монопольне (домінуюче) становище АТ “Укрзалізниця” з часткою 100% на ринках: надання в користування інфраструктури залізничного транспорту, надання послуг магістральних вантажних локомотивів, перевезення вантажів залізничним транспортом. Крім того, було встановлено ознаки монопольного (домінуючого) становища на ринку надання в користування вагонів в межах України з часткою, що перевищує 35%( в тому числі критих вагонів, де частка УЗ становить 78%).
13. Періодичність проведення перевірок продукції, яка ввозиться на митну територію України (у тому числі з метою транзиту)
На підставі реформування системи заходів офіційного (державного) контролю за безпечністю харчових продуктів із максимальною гармонізацію відповідних процедур та нормативного регулювання із відповідним законодавством ЄС, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів затвердило ряд наказів, які встановлюють механізм та процедуру визначення і застосування періодичності документальних перевірок, перевірок відповідності, фізичних перевірок, лабораторних досліджень (випробувань) вантажів, які ввозяться (пересилаються) на митну територію України, у тому числі з метою транзиту, зокрема встановлюють максимальну періодичність проведення відповідних видів державного контролю. На сьогодні Асоціація разом з Держпродспоживслужбою, МОЗ та акредитованами лабораторіями опрацьовують питання щодо зменшення максимальної періодичності проведення відповідних видів державного контролю для усіх видів харчових продуктів, зокрема кондитерської та харчоконцентратної продукції.
14. Критерії спадкоємності
На адресу Асоціації надійшов лист-звернення АМКУ стосовно надання відповіді щодо правомірності нанесення «року створення» підприємства поряд з її назвою.
Відповідно до розділу 6 Правила з професійної етики, які регламентують загальні принципи професійної етики, морально-етичні стандарти, правила та взагалі домовленості було створено Комісію, яка розглянула всі питання у запиті АМКУ та розробила і погодила критерії спадкоємності (з критеріями можна ознайомитися за посиланням – ), що можуть бути достатньою підставою для підприємств вказувати «рік створення» компанії на упаковці своєї продукції.
15. Діяльність Технічного комітету стандартизації «Продукція кондитерська та харчоконцентратна» (ТК 152), функції секретаріату якого виконує Асоціація.
ТК 152 провело 10 засідань, кількість питань, що потребували голосування – 57 питання.
Розроблення та прийняття національних стандартів, змін та поправок, гармонізованих з європейськими стандартами/змінами/поправками, зокрема методом підтвердження:
ДСТУ ISO 1003 «Прянощі та приправи. Імбир цілий, шматочками або мелений. Технічні умов»;
ДСТУ ISO 2451 «Какао-боби. Специфікаця та вимоги до якості»;
Зміна № 1 до ДСТУ ISO 1446 «Кава зелена. Основний метод визначення вмісту води»;
ДСТУ ISO 2292 «Какао-боби. Відбирання проб»;
ДСТУ ISO 4150 «Кава зелена в мішках. Визначення розміру ручним просіюванням»;
ДСТУ ISO 6668 «Кава зелена. Готування зразків для органолептичного аналізу»;
Зміна № 1 до ДСТУ ISO 7513 «Чай швидкорозчинний гранульований. Визначення вмісту вологи (втрата маси за температури 103°С)»;
ДСТУ ISO 8455 «Кава зелена у мішках. Настанови щодо зберігання та транспортування»;
ДСТУ ISO 9116 «Кава зелена. Настанова щодо методів описування характеристик»;
ДСТУ ISO 24114 «Кава розчинна. Критерії достовірності»;
ДСТУ ISO 9768 «Чай. Визначення водного екстракту»;
Поправка № 1 до ДСТУ ISO 9768 «Чай. Визначення водного екстракту»;
Зміна № 1 до ДСТУ 8004 «Концентрати харчові. Метод визначення вологи»;
ДСТУ 2633 «Продукція кондитерського виробництва. Терміни та визначення понять»;
ДСТУ 4660 «Напівфабрикати. Глазурі та маси для формування. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 4033 «Вафлі. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 4052 «Крекер. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 5004«Какао-масло. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 4460 «Вироби бісквітні. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 4391 «Какао-порошок. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 5006 «Какао терте. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 4429 «Галети. Загальні технічні умови»;
ДСТУ 4333 «Мармелад. Загальні технічні умови»,
які в подальшому були прийняті на національному рівні Національним Органом Стандартизації ДП «УкрНДНЦ».
ТК 152 надав 25 відповідей на запити підприємств галузі щодо правильності маркування, назви виробів, показників якості та безпечності на відповідність національним нормативним документам (ДСТУ) та чинним нормативно-правовим актам.
Взаємодія з організаціями у сфері стандартизації:
— ISO/TC 34/SC 7 «Спеції, кулінарні пряності та приправи», активний член (Р-член)
—ISO/TC 34/SC 8 «Чай», активний член (Р-член)
— ISO/TC 34/SC15 «Кава», активний член (Р-член)
— ТК 19 «Науково-технічна термінологія».
— МТК 152 «Харчові концентрати, чай кофе, натуральні ароматизатори та барвники», активний член (Р-член)
— МТК 149 «Кондитерские изделия»
ТК 152 розглянуло 26 проектів міждержавних стандартів. По всім проектам було «утримання» від погодження, оскільки в Україні розроблюються нормативно-правові акти, які імплементують європейське законодавство.
16. Спеціалізована галузева дегустаційна комісія з оцінки кондитерських виробів, харчових концентратів, кави, чаю та напоїв на їх основі
На засіданнях СГДК були оцінені 790 види виробів, які були представлені на підставі розроблення нових рецептур, відпрацювання технологічних параметрів, зміна/заміна сировини (перезатвердження), а також продовження термінів придатності (за умови наявності протоколів випробувань від акредитованих лабораторій).
Кожного року підприємства кондитерської та харчоконцентратної галузей запускають у виробництво близько 600 нових видів різноманітної продукції.