3 квітня 2014 року у Торгово-промисловій палаті України відбулось засідання круглого столу на тему: «Галузеві Правила професійної етики як спосіб підвищення ефективності функціонування ринків».
Захід відбувся під керівництвом Голови Комітету підприємців агропромислового комплексу при Торгово-промисловій палаті України Олега Юхновського за участю Президента Торгово-промислової палати України Геннадія Чижикова, в.о. Голови Антимонопольного комітету України Миколи Бараша, Голови Громадської ради при Антимонопольному комітеті України Олександра Завади, Президента Асоціації «Укркондпром» Олександра Балдинюка, органів державної влади, членів Громадської ради при Антимонопольному комітеті України, а також представників юридичних компаній, асоціацій та провідних підприємств харчової та аграрної промисловості.
Під час засідання Микола Бараш поінформував про практику Антимонопольного комітету України по боротьбі з недобросовісною конкуренцією. Так, за 2013 рік органами Антимонопольного комітету України було припинено 1259 порушень Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції». З них стосовно 403 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції Комітетом прийнято рішення щодо притягнення правопорушників до відповідальності, а 856 дій, що містили ознаки таких порушень, було припинено відповідно до наданих органами Комітету рекомендацій суб’єктам господарювання.
На сьогодні одним із найбільш поширених видів недобросовісних дій, які вчиняються з метою досягнення неправомірних переваг у конкуренції, є поширення інформації, що вводить в оману. Порушення цього виду становили 85 % від загальної кількості порушень у вигляді недобросовісної конкуренції суб’єктів господарювання.
Поширення інформації, що вводить в оману, у тому числі в рекламі, безпосередньо негативно впливає на споживача, на його вибір і призводить до отримання порушником неправомірних переваг у конкуренції та невиправданих витрат споживача через придбання товару, який насправді не має тих властивостей щодо яких поширювалась інформація. Тому органи Комітету у 2013 році приділили особливу увагу виявленню та припиненню оманливої реклами на соціально важливих ринках.
Значну кількість випадків поширення інформації, що вводить в оману, органами Комітету було виявлено та припинено під час рекламування продуктів харчування і товарів широкого вжитку, фінансових послуг, лікарських засобів.
Також Комітетом у 2013 році надано 61 висновок у формі рекомендаційних роз’яснень стосовно відповідності дій під час здійснення господарської діяльності суб’єктами господарювання у вигляді поширення реклами або маркування своєї продукції положенням статті 15¹ Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Микола Бараш навів приклади з практики іноземних країн щодо подолання проявів недобросовісної конкуренції за допомогою їх врегулювання на рівні галузевих асоціацій. Як один з кроків для впровадження аналогічної системи в України було погоджено галузеві Правила професійної етики в системі законодавства України щодо харчових продуктів. Згідно з цими правилами, сторони визнають схеми нечесного ведення бізнесу несумісними з професійною етикою та мораллю з метою отримання неправомірних переваг або пільг (преференцій), введення в оману споживачів, лобіювання своїх інтересів в органах державної влади шляхом матеріальних заохочень, хабарів, використання адміністративного ресурсу та інших незаконних способів (схилення до бойкоту суб’єкта господарювання, схилення постачальника до дискримінації замовника, підкуп працівників або посадових осіб постачальників або замовників) і зобов’язуються всіма залежними від них законними способами сприяти недопущенню їх появи в господарській діяльності на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави.
Олександр Балдинюк підкреслив, що суб’єкти господарювання зацікавлені у виконанні всіх вимог та правил, а також – у співпраці з Антимонопольним комітетом України, з метою підвищення ефективності функціонування ринку, конкурентоспроможності продукції та поліпшення довіри контрагентів і споживачів.
У свою чергу Олександр Завада наголосив, що впровадження чесних звичаїв у конкуренції на ринку кондитерських виробів вимагає від суб’єктів господарювання саморегулювання та партнерства.
Крім того, учасниками у ході засідання було порушено низку злободенних питань щодо застосування законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Також було обговорено проблеми рекламування харчових продуктів, зокрема щодо створення банку висловів, заборонених до використання в рекламі, у тому числі таких, що містять неправдиве інформування про ціну, якість, особливості, обмежену кількість товару тощо. Це питання також викликало дискусію на засіданні Громадської ради при Антимонопольному комітеті України. В Європі вже давно існує перелік заборонених виразів, які не можуть використовуватись в рекламі. За словами Олександра Завади, впровадження такого досвіду в Україні та формування конкурентної свідомості суспільства є необхідним кроком для розвитку чесної конкуренції на ринках України. Микола Бараш підкреслив, що вирішення зазначеного питання можливе за умов активного діалогу та внесення пропозицій представників бізнесу.
Микола Бараш висловив думку щодо необхідності подальшої активної співпраці Антимонопольного комітету України, органів влади та суб’єктів господарювання у напрямку розробки Правил професійної етики в інших галузях з метою покращення конкурентного середовища на ринках України.
Залишити відповідь