The level of blocking of tax invoices is still abnormal

Sea 16 2023 published c Uncategorized, Activity, earnings, news

To the Prime Minister of Ukraine

Minister of Economy of Ukraine

Minister of Finance of Ukraine

Heads of the Committee on Finance of the Verkhovna Rada of Ukraine, tax and customs policy

Heads of the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Economic Development

Members of the Ukrainian Business Council Coalition, which includes 105 business associations of various sectors of the economy, express their respect to you and address you as follows:

Recently published conclusions investigation of the Business Ombudsman Council regarding the operation of the SMKOR system. The key conclusions of the Council are::

  • IN 4 quarters 2022 Year of blocking touched 65 tis TOV, what is 40,4% from active VAT payers.
  • Time spent on unlocking PN is more 12 hours of time of the accountant/director.
  • During the operation of the system, it was eliminated 2/3 gray schemes, but now the system is not working optimally - there is more manual mode, broader and less clear criteria, the mass of blockages, improper justification of DPS decisions.
  • Close 95% court cases regarding blockages - taxpayers will win.

Based on the results of the investigation, the Council of the Business Ombudsman made the following proposals, to fix the system:

  • Improve risk orientation, clearer criteria, more automation
  • Make a real analysis of the regulatory impact of the system, real calculations (additional revenues to the state/business expenses)
  • Build the system's fuses - the system must first warn the payer
  • Allow admins to challenge tables
  • Provide information on the risks of counterparties, remove risk "retrospectively"
  • Publish more statistics on key system indicators

Три місяці тому члени УРБ вже наголошували на неоптимальній роботі системи СМКОР танадавали низку пропозицій щодо мінімізації блокувань. Частина пропозицій українського бізнесу на цей час уже реалізована, що призвело до зменшення кількості блокувань, including:

  • у рішенні про блокування тепер обов’язково має бути мотиваційна частина, обґрунтування;
  • продовжено час для реєстрації ПН/РК;
  • виконано абсолютну більшість рішень суду, які не виконувались роками;  
  • дрібні ПН/РК, before 5 th. гривень – не блокуються;
  • відновлено строки розгляду податківцями пояснень і скарг по заблокованим ПН, запущено процедури оскарження рішень про неврахування таблиць, ризиковість платника;
  • забезпечено публічність роботи СМКОР, на сайті ДПС щомісяця публікуються ключові показники роботи системи

В той ще час рівень блокувань все ще аномальний, і український бізнес закликає внести системні зміни до СМКОР, including: 

  1. Зміна ідеології СМКОР, з “каральної” на аналітичну – через запровадження законодавчого обмеження часу блокування податкових накладних за прикладом загальносвітового механізму, що діє у сфері протидії відмиванню «брудних» грошей (спочатку кошти заморожуються на незначний час для додаткового вивчення та лише за наявності вагомих підстав блокуються на тривалий, але обмежений термін). При цьому саме тимчасовість блокування стане підставою для впровадження з боку ДПС реальних заходів податкового контролю. Зазначене дасть можливість відмовиться від презумпції «винуватості платника податків», повернути платнику презумпцію невинуватості та зробить систему більш аналітичною та спрямованою на кінцевий результат – на боротьбу із схемами.
  2. Передбачити незалежний від ДПС орган для оскаржень рішень комісій, наприклад адмін. оскарження в Мінфіні (в комісію мають входити незалежні експерти).
  3. Необхідно усунути ризики для платника, коли він може потрапити у “ризикові платники” “заднім числом”. Якщо контрагенти не були ризикові, а стали ризиковими пізніше – то платники та операції з ними не можуть стати ризиковими “заднім числом”. Найкраще рішення – взагалі прибрати поняття “ризиковий платник” з Постанови КМУ.
  4. Мають бути затверджені критерії ефективності СМКОР (загалом і в розрізі територіальних органів), including:  

– співвідношення зупинених ПН/РК до зареєстрованих (за кількістю накладних), %

– співвідношення зупинених ПН/РК до зареєстрованих (за сумою ПДВ), % 

– кількість підприємств, яким були зупинені ПН/РК (ризикових) – місяць до місяця, у динаміці;

– час розблокування (затрати на розблокування) ПН/РК – місяць до місяця, у динаміці;

– кількість ПН/РК щодо яких рішення судів прийнято на користь платників податків до кількості НП/РКрішення судів по яких прийнято на користь держави.

5. Припинити постійне втручання у налаштування алгоритмів роботи СМКОР, критерії ризиковості мають обговорюватись та погоджуватись спільно представниками КМУ, аналітичними центрами та провідними бізнес асоціаціями.

6. Необхідно провести повноцінний аналіз витрат-вигід – розрахунки вартості адміністрування податку на додану вартість в Україні, зокрема ведення ЄРПН та СМКОР, для бізнесу, судової системи та податкової служби.

7. Якнайшвидше провести офіційні прозорі конкурси на всі посади ДПС категорії А та Б (те саме – у ДМС), оскільки тривалі перебування керівників у статусі в.о. не забезпечують ефективної роботи ДПС, не забезпечують стабільності та послідовності роботи органу.

8. Визначити (Мінфін за погодженням з Комітетом) критерії ефективності податкової та митної служби (загалом та в розрізі регіональних підрозділів), з урахуванням пропозицій аналітичних центрів, та забезпечити щомісячний моніторинг їх виконання.

9. Значна проблема у платників податків, яку необхідно терміново вирішити – суцільне неврахування Таблиць даних платників, які мають бути враховані для подальшої, безумовної, автоматичної реєстрації ПН/РК. Слід зазначити, що від самого запуску системи СМКОР відсутність належного оформлення та обґрунтування рішень є джерелом проблем бізнесу. Комісії продовжують обмежуватися проставлянням «галочки» навпроти однієї із загальних підстав та роблять «формальну» приписку про начебто якість ризикові контрагенти та операції з ними. Все це заганяє бізнес у глухий кут, бо змушує витрачати свій час на з’ясування конкретних обставин по своїй справі. І ніхто за такі дії не несе ніякої відповідальності.

Необхідно терміново ініціювати внесення законодавчих змін в Податковий Кодекс України щодо відповідальності посадових (службових) осіб Державної податкової служби України за прийняття рішень з порушенням вимог Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, в частині, які не містять ніяких відомостей стосовно чіткої і конкретної податкової інформації та причин, які б слугували законною підставою для віднесення платників податків до категорії «ризикових».

Український бізнес закликає Кабінет міністрів та народних депутатів у цей складний воєнний час якнайшвидше врегулювати проблему блокування податкових накладних, прийняття та врахування Таблиць даних платника, врахувавши пропозиції надані у листі. Неприпустимою є ситуація, коли під час війни бізнес має вирішувати і додаткові адміністративні проблеми, створені ЦОВВ, на додачу до значних проблем пов’язаних із війною, зокрема з електроенергією, логістикою, втратою попиту, релокаціями, руйнуваннями тощо. Бізнес має працювати, а не боротись за свої права. Добре розуміємо, що сьогодні Україна переживає непрості часи, період змін та важких випробувань. Перемогти у війні буде важко без функціонування бізнесу, що наразі дозволяє українцям забезпечувати себе та підтримувати Збройні сили України. І саме зараз час, коли держава має проявити максимальну довіру до бізнесу.

Sincerely

Бізнес асоціації

Members of the Ukrainian Business Council

No answers yet

Leave a Reply